Co to jest SACS?
SACS (z ang.) The Social Attention and Communication Study – badanie uwagi społecznej i komunikacji. SACS jest narzędziem przesiewowym. Głównym celem badania jest wyodrębnienie dzieci z wczesnymi symptomami zaburzeń komunikacji i zachowań społecznych.
Skuteczność narzędzia
Wysoka skuteczność danego narzędzia została potwierdzona w projekcie naukowym przeprowadzonym w Australii w stanie Victoria w latach 2006-2008. Projekt badawczy przeprowadziły autorki narzędzia dr Sheryl Dissanayake oraz dr Josephina Barbaro z Uniwersytetu La trobe z Melbourne. W projekcie przebadano ponad 22 tysiące dzieci w przedziale wiekowym 8-24 miesiące. 216 dzieci zidentyfikowano i zaliczono do grupy dzieci zagrożonych ASD. W następstwie dodatkowych badań grupa dzieci zawężyła się do 110 i ostatecznie u 89 dzieci zdiagnozowano autyzm a u 20 następnych dzieci stwierdzono opóźnienia rozwojowe i językowe.
Dzięki wczesnemu wykryciu nieprawidłowości rozwojowych możliwe jest obniżenie wieku diagnozowania ASD. Tylko takie postępowanie diagnostyczne otwiera okno na wczesną interwencję terapeutyczną, która maksymalizuje pozytywne efekty w rozwoju u dzieci.
Dla kogo przeznaczone jest badanie?
Narzędzia SACS umożliwiają wyjątkowo wczesne (od 8 miesiąca życia), rozpoznanie pierwszych symptomów zaburzeń językowych oraz nieprawidłowości w rozwoju społecznym. SACS umożliwia również badanie dzieci w 12, 18 i 24 miesiącu ich życia.
Zapraszamy dzieci z grupy podwyższonego ryzyka-młodsze rodzeństwo dzieci u, których sierdzono całościowe zaburzenia rozwojowe bądź są ze spektrum autyzmu a także rodziców, których niepokoją zachowania swoich dzieci.
Organizacja konsultacji
Konsultacja trwa 60 minut. Osoba prowadząca przeprowadza próby diagnostyczne narzędziem SACS-P w przyjaznej atmosferze bo podczas zabawy z dzieckiem, przeprowadza również wywiad z opiekunami dziecka.
Cennik
Koszt 60 minutowej konsultacji wynosi 80zł. Rodzic dostaje informację o badaniu w formie ustnej i pisemnej.
Prowadzący
Anna Młynarczyk – pedagog specjalny specjalizujący się we wczesnej interwencji, nauczycielka wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, autorka publikacji na temat edukacji przedszkolnej. Ukończyła 3-stopniowy kurs z zakresu terapii behawioralnej i odbyła staż w Instytucie Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. Prowadzi terapię behawioralną dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jako jedna z 6 osób w Polsce ma uprawnienia do prowadzenia badań przesiewowych w kierunku wczesnego wykrywania zaburzeń komunikacyjnych i społecznych u dzieci (metodą SACS). W lipcu 2014r brała udział w szkoleniu: „Monitorowanie rozwoju niemowląt i małych dzieci w Polsce w kierunku Spektrum Zaburzeń Autystycznych: The Social Attention and Communication Study i została przeszkolona z rewidowanej wersji SACS-R przez jedną z autorek narzędzia dr Josephine Barbaro z Uniwersytetu La Trobe z Melbourne, Australia. Obecnie bierze udział w ogólnopolskim projekcie: „Wczesne wykrywanie zaburzeń komunikowania się oraz rozwoju społecznego u dzieci” realizowanego przez Centrum Logopedyczne Adesse i Fundację SYNAPSIS we współpracy z Biurem Pomocy i Projektów Społecznych m.st. Warszawy
Kontakt
Fundacja CZAS DZIECIŃSTWA
ul. Wolumen 3
01-912 Warszawa
tel. 022 663 55 21
dardzinska@spi.waw.pl