Integracja

Integracja to wspólne wychowanie oraz kształcenie dzieci z niepełnosprawnością i o prawidłowym rozwoju. Dobra integracja to taka, w której każdy z uczestników grupy traktowany jest indywidualnie, respektowane są jego prawa, uwzględniane jego potrzeby i możliwości. Dla każdego dziecka okres przedszkolny jest czasem intensywnego rozwoju, dlatego w przypadku dzieci niepełnosprawnych równie ważne jak terapia jest budowanie dobrych relacji z rówieśnikami i pomyślne funkcjonowanie w grupie.

Włączanie do grupy rówieśniczej

Przyjmując dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (spe) do przedszkola dążymy do tego, by było jak najszybciej i w jak najpełniejszym wymiarze aktywnym, w miarę samodzielnym uczestnikiem przedszkolnej rzeczywistości. Aby postawić dziecku właściwe wymagania zaczynamy od rzetelnej diagnozy możliwości i potrzeb przedszkolaka a następnie opracowujemy indywidualny plan włączania do grupy rówieśniczej. Pomyślne funkcjonowanie dziecka w grupie jest w dużej mierze uzależnione od stopnia jego samodzielności i umiejętności porozumiewania się. Wszystkie dzieci w okresie adaptacyjnym otrzymują wsparcie dorosłych, ale dzieci niepełnosprawne otaczamy szczególną troską.
Dzień Piekarzy i Cukierników w Przedszkolu
Pomagamy im powoli oswajać miejsca, osoby, sytuacje. Włączanie do grupy przedszkolnej dziecka ze spe jest procesem zawsze uważnie monitorowanym lecz niektóre dzieci potrzebują większego namysłu i współdziałania terapeutów, rodziców i wychowawców. Tak dzieje się w przypadku dzieci z autyzmem (patrz schemat). Zaczynamy od pracy indywidualnej z terapeutą w gabinecie. Kontakt z innymi rówieśnikami jest incydentalny. W drugim etapie wciąż dominuje terapia indywidualna ale dziecko uczestniczy już w wybranych zajęciach grupowych. W trzecim etapie dziecko spędza coraz więcej czasu z rówieśnikami a terapeuta stopniowo wycofuje się ze wsparcia. W czwartym etapie dziecko uczestniczy w życiu grupy a wychowawca wspiera je dodatkowo w nowych i trudnych sytuacjach. Rola terapeuty ograniczona zostaje do półgodzinnych zajęć i do konsultacji z wychowawcami lub rodzicami. W piątym etapie dziecko funkcjonuje w grupie tak jak jego rówieśnicy.

Dzieci niepełnosprawne

Do naszego Przedszkola uczęszczały lub uczęszczają:
Dzieci z cukrzycą – Wychowawcy zostali przeszkoleni w zakresie obsługi pompy insulinowej. W przedszkolu jest waga spożywcza pozwalająca na przeliczenie wymienników węglowodanów. Rodzice mają też dostęp do przedszkolnego jadłospisu.
Dzieci z zaburzeniami mowy – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający m.in.  zajęcia logopedyczne, alternatywne sposoby komunikacji, Trening Umiejętności Społecznych.
Dzieci z autyzmem – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający m.in. terapię behawioralną (Stosowana Analiza Zachowania), alternatywne sposoby komunikacji, Trening Umiejętności Społecznych.
Dzieci z zespołem Aspergera – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający m.in. terapię behawioralną (Stosowana Analiza Zachowania), Trening Umiejętności Społecznych.
Dzieci niesłyszące i słabosłyszące – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający m.in. alternatywne sposoby komunikacji, wychowanie słuchowe, możliwość komunikowania się w języku migowym (osoby pracujące z dziećmi znają podstawy języka miganego).
Dzieci z zespołem Downa i innymi zespołami genetycznymi – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający m.in. zajęcia logopedyczne, fizjoterapia, alternatywne sposoby komunikacji, ćwiczenia praktycznego życia, programy rozwijające samodzielność.
Dzieci z rurką tracheotomiczną – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający m.in. zajęcia logopedyczne, fizjoterapia, alternatywne sposoby komunikacji,  Trening Umiejętności Społecznych. Wychowawcy pracujący z dzieckiem są przeszkoleni w  zakresie higieny drzewa oskrzelowego i obsługi ssaka.
Dzieci z upośledzeniem umysłowym – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający m.in. zajęcia logopedyczne, fizjoterapia, alternatywne sposoby komunikacji, ćwiczenia praktycznego życia, programy rozwijające samodzielność.
Dzieci niepełnosprawne ruchowo – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający m.in. program usprawniający małą i duża motorykę, programy rozwijające samodzielność i samoobsługę, zajęcia logopedyczne, Trening Umiejętności Społecznych alternatywne sposoby komunikacji.
Dzieci przewlekle chore – Indywidualny Program Wsparcia uwzględniający trudności specyficzne dla danej choroby.
Dzieci z mutyzmem – Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający m.in Trening Umiejętności Społecznych, zajęcia logopedyczne, alternatywne sposoby komunikacji, elementy terapii behawioralnej.
Programy jest opracowany, realizowany i monitorowany przez interdyscyplinarny zespół terapeutów i wychowawców zatrudnionych w Przedszkolu. Jeśli zachodzi potrzeba konsultowany w specjalistycznych placówkach poza przedszkolem.
Wszystkie działania podejmowane wobec dzieci niepełnosprawnych i o specjalnych potrzebach edukacyjnych są szczegółowo ustalane i realizowane we współpracy z Rodzicami.
Dane kontaktowe
©2024 wszystkie prawa zastrzeżone.
Wyszukaj frazę
Skip to content