W ramach współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zrealizowaliśmy w grupie 0 serię zajęć.
10-11.10.2019 | Metoda oglądowa (pokaz książki i maskotki) + metoda słowna (czytanie książki) | Zajęcia „Poznajemy Enfosia” |
Po dostarczeniu paczki do przedszkola razem z dziećmi otworzyliśmy ją a następnie przeczytaliśmy wspólnie historię brygady MiJu. Jako, że opowieść była zbyt długa, to jej czytanie zostało podzielone na dwa dni. Do treści książki na samym końcu dodałem krótki fragment mówiący, że Zgryzolda von Plastik będąc pokonana w prawdziwym świecie spróbuje zaśmiecić bajki.
14-15.10.2019 | Metoda aktywizująca (elementy burzy mózgów) | Zajęcia „Enfoś ratuje bajki” |
W poniedziałek poinformowałem dzieci, że Zgryzolda von Plastik zmieniła treść 3 bajek i trzeba je naprawić. Powiedziałem im, że zauważyłem, że w bajce pojawiły się elementy, których wcześniej nie było a teraz bardzo szkodzą przyrodzie i ludziom w bajkowym świecie. Zadaniem dzieci było być czujnym i zareagować na każdy błąd w bajce a następnie zaproponować ekologiczne rozwiązanie. W czasie czytania na podłodze przed dziećmi leżała maskotka Enfosia. Gdy któreś dziecko zauważyło błąd w bajce wzywało Enfosia na pomoc (chwytało go, podawało do kolejnego dziecka tak, aby w końcu dotarło do czytającego nauczyciela). Gdy Enfoś znalazł się w moich rękach, zatrzymywałem czytanie bajki i z dziećmi zastanawialiśmy się jak naprawić bajkę (na czym polega szkodliwe działanie lub jak prawidłowo mógłby postąpić bohater w opowieści).
Pierwszego dnia dzieci wysłuchały bajki o Kopciuszku, w której dodane przeze mnie zostały fragmenty:
- o paleniu przez Kopciuszka opon w piecu (dzieci w tym momencie stwierdziły, że nie wolno palić gumy, bo śmierdzi i dymi),
- o księciu, który chciał używać jednorazowych, plastikowych sztućców na wielkim balu (dzieci powiedziały, że to będzie dużo śmieci i można używać takich jak w przedszkolu),
- o kopcącym samochodzie księcia poszukującego Kopciuszka (dzieci stwierdziły, że powinien jechać na koniu).
Tego samego dnia dzieci naprawiły też bajkę o Calineczce odnajdując i poprawiając umieszczone przeze mnie dodatkowo nieekologiczne elementy:
- gdy Calineczka czekała na liściu uwięziona przez ropuchę, król wylał do rzeki wszystkie ścieki (dzieci stwierdziły, że tak nie było i tak nie można),
- chmura czarnego dymu z pobliskiej fabryki naciągnęła nad łąkę elfów (dzieci stwierdziły, że tak nie było),
Następnego dnia dzieci wysłuchały bajki o Jasiu i Małgosi i poprawiły następujące błędy:
- w lesie rozpalono ognisko polewając drzewo benzyną (dzieci stwierdziły, że to niebezpieczne i nie rozpala się niczego benzyną a ognisko w lesie można rozpalić tylko w dozwolonym miejscu),
- czarownica kazała Małgosi posprzątać i wyrzucić plastikowe butelki z chatki do lasu (dzieci powiedziały, że to niedobrze i nie było tego w bajce),
16.10.2019 | Metoda aktywizująca (gra planszowa) | Aktywność w czasie przeznaczonym na zabawy swobodne |
W środę dzieci otrzymały grę planszową nawiązującą do treści książki „Brygada Enfosia kontra plastikowa Zgryzolda”. Zadaniem graczy jest zebranie śmieci rozrzuconych w lesie przez Zgryzoldę von Plastik. Dzieci grają jako jedna drużyna i muszą odkładać znalezione na planszy żetony śmieci do pojemników oznaczonych tak jak na warszawskich Bielanach (w tym w przedszkolu, do którego uczęszczają). Po wprowadzeniu gry przez wspólną rozgrywkę z nauczycielem dzieci same sięgały po pudełko z grą w ciągu kilku następnych dni ćwicząc się w segregowaniu śmieci. W realnym świecie dzięki temu też coraz rzadziej pytają się gdzie wyrzucać swoje śmieci w sali (tzn. do jakiego pojemnika). Było to dobre wsparcie dla reszty działań związanych z segregowaniem śmieci w sali.
17.10.2019 | Wycieczka| Okolice przedszkola oraz stacja Metra Młociny |
W czwartek zabraliśmy dzieci na wycieczkę na plenerową wystawę fotografii znajdującą się na terenie przy stacji metra Młociny. Przestawione tam zdjęcia prezentują jak miasto stołeczne dba o czystość przestrzeni publicznej. Szczególnie zwróciliśmy uwagę na ekologiczne aspekty w tym, mycie wodą pod wysokim ciśnieniem zamiast detergentami, odgarnianie śniegu zamiast posypywania solą, sadzenia zieleni w przestrzeni miejskiej. Wyrzuciliśmy też znalezione papierki do kosza miejskiego.
Podczas wycieczki wybraliśmy też ekologiczny środek transportu jakim jest metro.