Od wielu z Państwa dostajemy informacje, że nasze przedszkolaki tęsknią za przedszkolem i za nami. Przekażcie im, że my też chcielibyśmy się z nimi jak najszybciej zobaczyć i pobawić. Niestety, na razie jest to niemożliwe i dlatego chcemy dać dzieciom choć namiastkę przedszkolnej codzienności. Zobowiązuje nas do tego również rozporządzenie dotyczące zdalnego nauczania.
Nie możemy Państwa dzieciom zapewnić opieki ale możemy zaproponować im trochę zabawy i trochę nauki. Postanowiliśmy zadania podstawy programowej wychowania przedszkolnego realizować w znany dzieciom sposób, t.j. metodą Pytań Dzieci. Od poniedziałku 30 marca 2020 będziemy (zamiast zamieszczać na stronie internetowej przedszkola propozycje zadań i zabaw) bawić i uczyć się z dziećmi metodą Pytań Dzieci. Oczywiście, będzie to możliwe dzięki Państwa pośrednictwu i uczestnictwu. Mamy nadzieję, że wspólnie uda się nam zorganizować PRZEDSZKOLE NA ODLEGŁOŚĆ.
W jaki sposób chcemy to realizować?
1. Jak zwykle zaproponujemy dzieciom tygodniowy temat ( kolejny mogą też zaproponować dzieci). W każdy poniedziałek wychowawcy będą wysyłali Państwu potrzebne do zadawania pytań pomoce (np. wierszyki, obrazki). Dzieci zadadzą pytania, które Państwo prześlecie na skrzynkę właściwej grupy (dziś otrzymaliście z tego adresu wiadomość).
Na tej podstawie powstanie plansza z zapytajkami, która zostanie, tak jak dawniej, zamieszczona na przedszkolnej stronie internetowej.
2. W kolejnym dniu zostaną do Państwa wysłane propozycje, dające możliwość znalezienia odpowiedzi. Wychowawcy zaproponują proste, możliwe do wykonania w domu zabawy, podpowiedzą rodzicom w jaki sposób odpowiedzieć na konkretne pytanie, by zaspokoić dziecięcą ciekawość i poszerzać umiejętności. Pojawią się:
a. propozycje wykonania prac plastycznych, zabaw badawczych lub eksperymentów
b. zabawy rozwijające kompetencje językowe, społeczno-emocjonalne, poznawcze
c. linki do słuchowisk, audycji radiowych, piosenek, informacje o programach telewizyjnych
Czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać na to, aby stało się bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do utrzymania czystości w swoim kąciku (pokoju), przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu. W tych ostatnich czynnościach, z powodu pośpiechu, dzieci są zazwyczaj wyręczane. Pobyt w domu daje możliwość częstych rozmów z dziećmi na różnorodne tematy, a tym samym wzbogacania ich słownictwa. Ważne jest także znalezienie czasu na czytanie dzieciom i z dziećmi.
Aby urozmaicić zajęcia, można skorzystać z edukacyjnych programów telewizyjnych. Pobyt w domu może być także okazją do zajęć o charakterze edukacyjnym to m.in. zabawy przy wspólnym stole: gry planszowe, czy zabawy i gry zręcznościowe. Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa.
W trosce, by przedszkolaki nie zapomniały o gimnastyce, otrzymacie Państwo propozycje ćwiczeń gimnastycznych do wykonania z dziećmi w domu. Będą one wysyłane w te dni, w które w planie przedszkolnym była wyznaczona gimnastyka grupowa.
Biorąc pod uwagę różne uwarunkowania dotyczące ilości komputerów w domu, szybkości łącza internetowego, zdalnej pracy Państwa, wychowawcy i terapeuci postarają się, aby realizacja metody Pytań Dzieci była przyjemnością, oddechem od trudnej codzienności, a nie przykrym obowiązkiem. Jeżeli do naszego przedszkola uczęszcza rodzeństwo, to proponujemy, aby z propozycji grupowych wybrać zadania dla dzieci najatrakcyjniejsze albo te związane z ich pytaniem.
W razie pytań wychowawcy będą dostępni pod adresem mailowym, który posiada każda z grup przedszkolnych.
W naszym przedszkolu bardzo dużą wagę przywiązujemy do udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W tym obszarze wprowadzamy następujące rozwiązanie:
- Logopeda i fizjoterapeuta przygotują i przekażą rodzicom dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną instrukcje i materiały potrzebne do kontynuowania ćwiczeń w domu. Zadania będą wysyłane regularnie, w terminach odpowiadających wcześniej przyjętemu planowi zajęć w przedszkolu.
- Psycholog pozostaje w kontakcie z dziećmi i rodzicami, które dotąd miały regularne zajęcia w przedszkolu. Będzie również prowadzić porady i konsultacje związane ze zgłaszanymi przez rodziców problemami. Informacje o potrzebie takiej konsultacji prosimy zgłaszać na skrzynki mailowe grupy, do której dziecko uczęszcza. Odpowiedzi na pytania będą udzielane w czasie dyżuru psychologa we wtorki i w czwartki.
- Terapeuci behawioralni pozostają w regularnym kontakcie z dziećmi i rodzicami. O zakresie i sposobach realizowania zaleceń terapeutycznych rodzice są na bieżąco informowani. Zakres działań i sposób kontaktowania jest dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości. Terapeuci pozostają w kontakcie z wychowawcami w celu ustalenia dostosowań umożliwiających realizację metody Pytań Dzieci.
- Specjaliści pozostają w kontakcie z rodzicami wybierając formę najbardziej dogodną dla obu stron (maile, telefon, inne ustalone indywidualnie z rodzicem).
W innych ważnych sprawach prosimy o kontakt przez formularz.
Z pozdrowieniami i życzeniami zdrowia
Dyrekcja i Zespół Społecznego Przedszkola Integracyjnego Fundacji CZAS DZIECIŃSTWA